Du har säkert hört om GDPR från både ett och två håll den senaste tiden. Dessa fyra bokstäver står kort och gott för General Data Protection Regulation – vilket med andra ord är vår nya EU-förordning för dataskydd som träder i kraft den 25:e maj 2018. Den nya GDPR-lagen ersätter vår befintliga PUL (personuppgiftslagen) här i Sverige.
Vad innebär den här för dig och ditt företag? I veckan kommer vi att dela med oss av en miniserie kring hur du kan förbereda dig och ditt företag på den nya förordningen. Vi kommer att gå igenom grundläggande dataskydd. Det vill säga, vad handlar lagen i korthet om, Vilka är det som blir berörda av den och vad bli konsekvenserna av den? Vi kommer också kika på GDPR i marknadsföring, kommunikation och sociala medier.
Har du några tankar eller funderingar är du mer än välkommen att kontakta oss. Vill du fördjupa dig i GDPR så rekommenderar vi att läsa mer på datainspektionens hemsida. Där finner du all information och fullständiga regler för hur du ska hantera den nya förordningen.
Läs mer här: https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/
Läs våra följande delar:
• Del 2 – Grunderna i dataskydd
• Del 3 – GDPR i marknadsföring, kommunikation och sociala medier.