• Skip to content
  • Skip to footer

Go Happi

Höger Header

  • Go Happi
  • I kommunikationslådan
  • Stolta case
  • Blogg
  • Kontakt
Google skrivet i neonbokstäver

Fler besökare när du speedar upp och säkrar din mobilsajt!

29 november 2018
Tips och trix

I mars meddelade Google att de kommer att börja ranka och indexera hemsidor efter, mobile first, och mobilsajten istället för desktopsajten som man gjort tidigare. Nu är det prio ett att din sajt är mobilkompatibel för att du ska komma högt upp i sökresultaten.

Hittills har alla sökresultat listats efter hur bra din hemsidan är på desktop och anpassats efter datoranvändaren. Men nu har Google påbörjat utrullningen av “Google mobile first index” och att man börjar primera mobilsajter och mobilanvändaren främst istället och med andra ord börjat lyfta mobilsajterna och börjat ranka dem högre. Men det är först nu som vi har fått veta lite mer om vad det innebär och hur vi kan förbättra våra sajters ranking ytterligare, med mobilupplevelsen i fokus.

Det kan låta lite komplicerat med Mobile first index men det betyder bara att den mobila versionen av din webbplats som kommer att indexeras i sökmotorerna i första hand oavsett vilken enhet sökningen kommer från.

Hur funkar det?

Innan premierade Google datoranvändare och desktop-versionen av en webbplats. Därefter bestäms sökresultaten utifrån olika signaler och parametrar som sajten har. Man har räknat med mobilanpassade sajter vid indexeringen tidigare också, men det är först nu som man börjar se den mobila sajten och mobilanvändaren som den primära användargruppen. Så med andra ord – vill man behålla sina positioner på Google så är det läge att se över sin mobilanpassning.

Anledningen till att Google väljer att börja primera Mobile first är i och med att mobilanvändandet har ökat drastiskt. Under 2017 visade en undersökning att över 55% av all trafik kommer från mobila enheter.

Mobile first – vad ska man tänka på?

För att optimera din mobilsajt finns det en rad olika faktorer som du behöver tänka på.

  • Ett minimikrav är att se till att du använder en sajt som är responsiv, dvs att du har en sajt som anpassar sig efter olika skärmstorlekar automatiskt när du besöker webbplatsen från olika skärmar och devices.
  • Använd samma innehåll på din webb som på din mobila sajt. Bantar du ner mobilversionen så förlorar du i sökmotorindex. Så med andra ord, det är viktigt att man sätter lika mycket värde på mobilsajten som desktopsajten.
  • Bilder är också indexerbara med hjälp av sina alt-taggar. Se därför till att märka upp dina bilder och göra dem synliga för Google. En alt-tagg till en bild beskriver vad bilden innehåller för sökmotorn i text.  
  • Se till att din mobilsajt laddar fort. Laddningstiden är nämligen en av de saker som Google lägger störst vikt på för att användarna ska få en så bra och trevlig upplevelse som möjligt. Därför väljer Google att ge bra och snabba mobilsajter lite extra skjuts i sökresultaten.

Tips för att optimera din sajt

Enkla förändringar du kan göra för att optimera din sajt:

  • Optimera dina bilder: Den största nedladdade datavolymen är vanligtvis bilder. Genom att formatera och komprimera dem så kan du minska datavolymen och förbättra snabbheten på din sajt på ett enkelt och effektivt sätt.
  • Komprimera din sajt med gzip: En Gzip-komprimering kan hjälpa till att minska storleken på den överförda resursen, dvs din kod, med upp till 90%. Genom att göra detta får du snabbare nedladdning, minskar dataförbrukningen och framför allt förbättrar den inläsningstiden. Att komprimera dina webbsidor gör att mindre data skickas och tar mindre plats på nätet. Det är extra bra med tanke på mobila sajter som har begränsningar i datatrafik och hastighet.

Säkra din sajt så att du inte tappar besökare

Google har under en längre tid försökt att skapa en säkrare upplevelse på internet för alla sina användare. Redan förra året varnade Google användaren som besökte sajter utan SSL-certifikat som hanterade kreditkortsnummer eller annan känslig data.

Nu har Google bestämt sig för att ta säkerheten ett steg längre. Man meddelade att man från och med Juli 2018 kommer att markera alla sidor, som saknar ett SSL-certifikat, som osäkra sajter. För att dina besökare ska få en så bra upplevelse som möjligt på din sajt så rekommenderas du att skaffa ett SSL-certifikat (https) omgående.

3 snabba om varför du ska ha ett SSL-certifikat!

  • Det ger ett professionellt och seriös intryck till dina besökare och kunder
  • Det skyddar dina kunders information så de slipper oroa sig när de handlar på din webbplats
  • Det ger dig en liten rankingboost på Google (Google arbetar aktivt med att visa säkra och relevanta resultat på dina sökningar, därför har de gått ut med att SSL är en rankingfaktor)

Vill du öka din ranking på Google? Kontakta mig på rebecka@gohappi.se eller 0733 – 59 15 90

Taggad som: google mobile first index, mobile first, mobile first index, optimera, optimera sajt, responsiv design, responsiv sajt, sökmotoroprimerng, ssl, ssl-certifikat

Rebecka Lindhe

Om Rebecka Lindhe

Rebecka är en pratglad smålänning som nyss blivit permanent blekingebo efter att ha funnit kärleken i Karlshamn. Hon brinner för att kommunicera i diverse kanaler och gillar ordning och reda när hon driver projekt.

Reader Interactions

Footer

Senaste skrytet

Pojke som springer längs rapsfält, bild från Bayn Europes hemsida
Kalv som ägs av Länsförsäkringar Blekinge

Senaste på bloggen

I samband med den så kallade gig-ekonomins framfart så är vi i full …
I mars meddelade Google att de kommer att börja ranka och indexera hemsidor …

Kom in på en fika

Kontakta oss
Please leave this blank
Skickar
Kom förbi: Drottninggatan 82, 374 38 Karlshamn. Prata: 0708-59 15 15. hej@gohappi.se. Gilla Go Happi på Facebook.
Vill du ha en kaka? Vill du veta mer om cookies läs mer här Okej!