IKEA-katalogen landar snart i miljontals brevlådor världen över. Den är därmed världens största kommersiella trycksak och den enda bok som trycks i fler exemplar än Bibeln – varje år. Det är en imponerande bedrift för ett reklamutskick från Småland.
En 65 år gammal jätte
Den första utgåvan kom 1951 och trycktes bara i 100 000 exemplar, med lite färre bilder och mycket mer text. Bland annat informerades kunderna om att katalogen inte är ”på något sätt märkvärdig” utan kort och gott innehåller ”ett urval av småländska kvalitetsmöbler och andra bosättningsartiklar”.
Bilderna är lånade från Expressen
Nu, 65 år senare, är katalogen en efterlängtad trendguide i många hem. Upplagan har ökat till 211 miljoner exemplar och tryckts på 34 olika språk för att sedan distribueras i 48 länder.
Ser till att ligga i framkant
Men givetvis räcker det inte med en katalog, oavsett hur vitt spridd den är. IKEA har också släppt en omarbetad app med både rörligt och interaktivt material, som bland annat ska fungera på den senaste generationens Apple-TV. Möbelföretaget ser till att hålla sig i teknologins framkant genom att använda sig både av virtual reality, för att visa rumsvyer i 360 grader, och augmented reality, som gör det möjligt att prova virtuella möbler i sitt hem.
IKEAs satsningar på ny teknik visar att det inte räcker med att finnas på EN plattform, inte ens för ett internationellt storföretag, utan det gäller att hela tiden utvecklas och hitta nya vägar att lansera sina produkter. Det ska bli intressant att se vad möbeljätten hittar på härnäst!
Vill ni se bilder på hur IKEA-katalogen har sett ut genom tiderna kan ni spana in Expressens bildspel här.