Reklambranschen förändras ständigt och det blir allt viktigare att hänga med i utvecklingen. Sociala medier har blivit en viktig kanal för både information och kommunikation, samtidigt som de mer traditionella sätten med annonser och reklamskyltar fortfarande spelar en viktig roll. Här är Happiends guide till reklamtrenderna vi ser just nu!
Sociala medier fortsätter att öka
Sociala medier blir en allt viktigare kanal inom marknadsföring. De ger företag och organisationer en möjlighet att komma sina kunder närmare och föra en direkt dialog. Det är också ett billigt och smidigt sätt att sprida nyheter och information, även för små företag. Men det gäller att veta var kunderna finns och vilka för- och nackdelar varje kanal har. Ett bra inlägg på kan snabbt få stor spridning på t ex Facebook – och över hela världen – så det gäller att kommunicera rätt! Här gäller det att skapa ett koncept för marknadsföringen så att de sociala mediekanalerna, hemsidan, traditionella trycksakerna mm är sammankopplade och levererar ett enhetligt och tydligt budskap.
Efterfrågan på rörligt material blir större
Bilder och framför allt filmer får en allt större roll i marknadsföringen. Det märks inte minst bland de sociala medierna, där det antingen har skapats nya funktioner inom redan befintliga medier (som Facebooks livesändningar), eller där det skapats helt nya appar (som Snapchat och Pericsope) där användarna själva enkelt kan dela med sig av sin vardag. Därför krävs det än mer när ett företag eller en organisation ska få sitt budskap att sticka ut från mängden. I och med att merparten av användarna idag dessutom tittar på filmer via sina mobiler, och då ofta i offentliga miljöer, så gäller det att skapa budskap som kan uppfattas även utan ljud. En nöt som kan knäckas med en bra idé och bra copy.
Marknadsföringen blir dyrare
Det här är en sanning som kan få många att börja svettas. För samtidigt som efterfrågan på marknadsföring ökar (särskilt på spektakulär sådan) så ökar också kostnaderna. Där det tidigare räckte med en annons i en tidning, som utan större konkurrens lästes av merparten av den vuxna befolkningen, så finns det idag så många olika marknadsföringskanaler att det lätt kan kännas överväldigande. Men med rätt marknadsinsatser i rätt kanaler så behöver inte kostnaderna skena, eller ens bli särskilt stora. Det gäller bara att ha en väl genomtänkt marknadsstrategi redan från början.
Virtual Reality är på stark frammarsch
Utvecklingen inom VR har gått fort framåt. Det har redan skapats dokumentärfilmer i VR, bland annat filmen Sepsis av de svenska filmarna Michael Wall och Kristina Nordlöf. Även inom marknadsföring börjar 360-formatet växa, där det används till reklamfilmer eller för kundupplevelser. Bland annat lanserar Ikea en app där kunderna kan uppleva ett nytt Ikea-kök i sitt hem. Även McDonald’s har hakat på VR-trenden genom att inför 30-årsjubileet av Happy Meal skapa Happy Goggles – ett par virtual reality-glasögon som görs av själva Happy Meal-boxen. Så håll ögonen öppna för framtidens reklamfilmer!