Spelar utseendet egentligen någon roll? Det är väl ändå insidan som räknas?
Hur skönt det än vore, så stämmer det inte. I alla fall inte när det gäller marknadsföring. Vill du lansera en produkt som är exklusiv och därför dyrare än konkurrenternas, så måste du få kunderna att känna att de köper något som verkligen är lyxigt. Att få en present inslagen i en vanlig plastpåse känns sällan lika roligt som att få den inslagen i en kartong, med ett fint papper och vackra snören runt, eller hur? Annars skulle vi ju aldrig göra oss besväret att stå där och försöka klippa rakt, vika snyggt och få tejpen till att inte trassla ihop sig eller fastna på fel ställe.
Marknaden bestämmer
Detsamma gäller logotyper, broschyrer, förpackningar… Ja i stort sett allt som rör ditt företag eller din produkt. Men alla målgrupper eller kunder vill inte ha känslan av lyx. Ett barn tilltalas sällan av ”vitt och fräscht”, på samma sätt som en äldre person kanske inte roas lika mycket av roliga, färgglada figurer (även om jag känner flera som är undantag från den regeln…). Så för att hårdra det så är det inte du utan den där ibland svårdefinierade ”marknaden” som bestämmer vad som funkar och inte.
En gris i kostym
Så tänk ett extra varv när du ska lansera något nytt. Vem är det som ska köpa produkten eller dina tjänster? Vilken känsla vill du förmedla och hur gör du det på bästa sätt?
Men sedan gäller det såklart att också kunna leva upp till förväntningarna för att behålla sina kunder. En gris i kostym är trots allt fortfarande bara en gris, om även en stilig sådan.